Monday, October 15, 2007

Buckling Down

This week, we reinstated a lot of rules that have not been observed so carefully. I am including them here, as well:
Class Rules
1. Students are expected to come in prepared, with any books they might need.
2. Students are expected to be on-time to class.
3. Students are expected to do their homework at home, and have it available in class.
4. Desks may only contain what is being done in class at the moment: that means
i. no work for other classes
ii. no crayons
iii. no markers
iv. no colored pencils
v. no colored pens
… at your desks.
5. There is no eating in class, unless it is specifically allowed.
6. Raising hands during class allows the class to run smoothly—students are expected to not call out.
7. After three excused missed homeworks, a student will receive a detention, and parents will be called.

Students are expected to have at their Desks:
1. Their binders
2. Their folders
3. A writing utensil—a pencil or a blue/black pen
4. Their homework pads
5. Any books/workbooks/תרגילונים that we use in the class

However,
Students are expected to clear the desk of everything besides what we are working on during class!
In Torah Sheba'al Peh last week we had some great discussions about belief and how we know anything in the Torah Sheba'al Peh (oral tradition) is true. We worked on the following sheet:
מסכת אבות פרק א
א,א משה קיבל תורה מסיניי, ומסרה ליהושוע, ויהושוע לזקנים, וזקנים לנביאים, ונביאים מסרוה לאנשי כנסת הגדולה.
מילים קשות:
מסרה: _____________
אנשי כנסת הגדולה: _________________
שאלות בהבנה:
1.מה כוונת המשנה במילת "תורה"? ____________________________________
2. מה השלשלת (chain) הקבלה?
_______________________________________
__________________________________________
We learned a song to these words, and we also had a homework assignment where we linked our families back as far as we could to the Mesorah.
We learned about why Torah Sheba'al Peh is important with this sheet:
Why do we need Torah Sheba’al Peh?
דברים פרק ו' ח וּקְשַׁרְתָּם לְאוֹת, עַל-יָדֶךָ; וְהָיוּ לְטֹטָפֹת, בֵּין עֵינֶיךָ.
1. מה פרוש המילה "טֹטָפֹת? ____________
2. איך את יודעת? ____________________
ח) וקשרתם לאות על ידך - אלו תפילין שבזרוע:
והיו לטטפת בין עיניך - אלו תפילין שבראש ועל שם מנין פרשיותיהם נקראו טטפת. טט בכתפי שתים, פת באפריקי שתים:


3. איזה הלכות למד רש"י מפסוקינו?
______________________________________________
4. איך את חושבת הגיע רש"י להלכות האלו?
____________________________________________________________________________________________
We saw the Egyptian-Coptic alphabet, that looks really cool. Do you remember which word in Rashi refer to Coptic?
In Chumash, we had our Chumash test, and we are moving on with more Rashis from the Parshat HaMenorah. The students have shown great thinking ability in uncovering Rashi's difficulty with a Pasuk.
In Sefer Shmuel, the girls have been doing great chavruta work, learning together to understand the story. The students showed an ability to empathize with letters they wrote to Chana, as well as with their dramatic presentation of the Perek.
This week we should finish Perek Alef and move on to Perek Bet.
This week, we will continue to work on Rashis in chumash,
Rashi Sheets are our primary texts for these rashis:
Rashi Worksheet 1
רש"י במדבר פרק ח פסוק יז
FOR EVERY FIRSTBORN IS MINE, MINE, MINE!
א. ניקוד.
נקדו את השורות הבאות, באופן שיקל על הקריאה:
(יז) כי לי כל בכור שלי היו הבכורות בקו הדין שהגנתי עליהם בין בכורי מצרים ולקחתי אותם לי עד שטעו בעגל ועכשיו ואקח את הלוים:
ב. אוצר מילים.
הסבירו את המילים הבאות באנגלית:
1. בקו הדין מצד האמת (המשפט) ____________________
2. שהגנתי אליהם שהצלתי אותם _______________________
3. שטעו שחטאו _______________________

ג. הבנת הנקרא.
1. מהי שאלתו של רש"י בקשר לפסוק?
____________________________________________________________
2. מתוקף איזה דין הבכורים שייכים לה'?
____________________________________________________________
3. כיצד מעלו הבכורים בתפקידם?
____________________________________________________________
4. במי בחר ה' כדי להחליף את הבכורים?
____________________________________________________________
5. (למחשבה) אלו שאלות/מחשבות מתעוררות מהעיון ברש"י?
____________________________________________________________
Rashi Worksheet 2
רש"י במדבר פרק ח פסוק יט
Too Close for Comfort?

א. ניקוד.
נקדו את השורות הבאות, באופן שיקל על הקריאה:
ולא יהיה בבני ישראל נגף שלא יצטרכו לגשת אל הקדש שאם יגשו יהיה נגף:
ב. אוצר מילים.
הסבירו את המילים הבאות באנגלית:
יצטרכו _________________________________
לגשת _________________________________
נגף _________________________________
ג. הבנת הנקרא.
1. אלו מילים בפסוק מבקש רש"י לפרש?
_________________________________________________________
2. מהי שאלתו של רש"י בקשר לפסוק?
_________________________________________________________
3. למי מותר להיכנס הקודש, ולמי אסור?
_________________________________________________________
4. איזה תמריץ (incentive) נותן ה' לבני ישראל כדי שלא ייכנסו לקודש?
_________________________________________________________
5. מדוע לדעתך חשוב שאף אחד לא יבוא אל הקודש, פרט ללויים? __________________________________________________
Rashi Worksheet 3
רש"י במדבר פרק ח פסוק ב
Lighting Up!

א. ניקוד.
נקדו את השורות הבאות, באופן שיקל על הקריאה:
בהעלתך – על שם שהלהב עולה, כתוב בהדלקתן לשון עליה, שצריך להדליק עד שתהא שלהבת עולה מאליה. ועוד דרשו רבותינו, מכאן שמעלה היתה לפני המנורה שעליה הכהן עומד ומטיב:
ב. אוצר מילים. הסבירו את המילים הבאות באנגלית:
להב _________________________________
עולה _________________________________
הדלקתן _________________________________
מעלה _________________________________
מיטיב _________________________________
ג. הבנת הנקרא.
1. מהי שאלתו של רש"י בקשר לפסוק?
____________________________________________________________
2. לו היה עלייך לכתוב את הפסוק, באיזו מילה היית בוחרת?
____________________________________________________________
3. מהו שורש המילה "בהעלותך"?
____________________________________________________________
4. מדוע מופיעה דווקא המילה הזאת?
____________________________________________________________
5. מה למדו חז"ל מהפסוק הזה על הלכות הדלקת המנורה?
____________________________________________________________
Rashi Worksheet 4
רש"י במדבר פרק ח פסוק ב
We Turn You

א. ניקוד.
נקדו את השורות הבאות, באופן שיקל על הקריאה:
יאירו שבעת הנרות - ששה שעל ששת הקנים, שלשה המזרחיים פונים למול האמצעי, הפתילות שבהן, וכן שלשה המערביים ראשי הפתילות למול האמצעי. ולמה, כדי שלא יאמרו לאורה הוא צריך:
ב. אוצר מילים.
הסבירו את המילים הבאות באנגלית:
יאירו _________________________________
הקנים _________________________________
פונים _________________________________
האמצעי _________________________________
פתילות _________________________________
ג. הבנת הנקרא.
1. מהי שאלתו של רש"י בקשר לפסוק?
____________________________________________________________
2. כיצד מאריך הכהן את המנורה?
____________________________________________________________
3. מדוע הוא מאריך אותה בצורה כזאת?

4. מפני מה חוששים? מה אנשים עלולים לחשוב?
____________________________________________________________
5. Please draw a picture of the Menorah on the back side of this sheet. Be as creative as possible!
Rashi Worksheet 5
רש"י במדבר פרק ח פסוק ד
This is the Real Deal

א. ניקוד.
נקדו את השורות הבאות, באופן שיקל על הקריאה:
וזה מעשה המנורה שהראהו הקב"ה באצבע לפי שנתקשה בה לכך נאמר וזה:
ב. אוצר מילים.
הסבירו את המילים הבאות באנגלית:
שהראהו _________________________________
באצבע _________________________________
שנתקשה _________________________________

ג. הבנת הנקרא.
1. מהי שאלתו של רש"י בקשר לפסוק?
__________________________________________________________
2. מדוע היה ה' צריך להראות למשה כיצד לבנות את המנורה?
__________________________________________________________
3. למה מתייחסת המילה "זה"?

4. האם למדתן פעם משהו על-ידי ראייה? מה למדתן? מדוע זוהי שיטת לימוד יעילה?
__________________________________________________________
5. מהו לדעתך אצבע אלוקים?
In TSB"P this week, we'll be learning another song-- about all the 6 orders of the Mishna, and what is included in each:
ששה סדרי משנה : To the tune of מראה כהן
זרעים is for farming in ארץ ישראל— זמן נק"ט
and also has ברכות, so we can daven well זמן נק"ט
מועד teaches us about שבת and the חגים זמן נק"ט
All about an ערוב and the שלש רגלים זמן נק"ט
Chorus:
ששה סדרי משנה זמן נק"ט
זרעים, מועד, נשים, נזיקין, קדשים, טהרות

נשים means women, and contains the laws of marrying זמן נק"ט
And also divorce and how to keep כיבוד אב ואם זמן נק"ט
נזיקין is for damages, and all the civil laws זמן נק"ט
That people go to court for, if they’re in each other’s paws
זמן נק"ט
(Chorus)
קדשים teaches us about the קרבנות זמן נק"ט
Like when you bring a cow, and when you bring a goat
זמן נק"ט
טהרות contains the laws for טמא and the טהור זמן נק"ט
Like touching a dead body, and many, many more! זמן נק"ט
(Chorus)
ששה סדרי משנה
We're going to fill out a chart after that that looks a little like this:

עניינו העיקר סדר משנה

1.

2.

3.

4.

5.

6.
Then the students will have a homework assignment, to guess the right seder for a give masechta:
Where do I Belong?
Please match the Masechta to which Seder you think it fits:
זרעים / מועד / נשים / נזיקין / קדשים / טהרות
מסכתות:
1. ברכות - _________________
2. סנהדרין - _________________
3. זבחים - _________________
4. גיטין - _________________
5. כתובות -__________________
6. שביעית - ________________
7. פסחים - _________________
8. בכורות - _________________
9. מקוואות - _________________
10. שבת - _________________

מפתח = legend

כתובות = marriage contracts
פסחים = laws of Pesach
גיטין = divorce papers
סנהדרין= courts of justice
שביעית = laws of Shemitta
בכורות = firstborn animals
זבחים = meat offerings
Please feel free to comment on this blog about any questions or comments you might have about this class: anything you would like to see done differently, or if you like something and want to let me know.
Also, please feel free to email me elisheva.shulman@gmail.com
Have a great week!
-Miss Shulman

No comments: