Sunday, October 28, 2007

Gneivat Da'at

In TSB"P, we've moved on from the unit on Shalshelet Hakabala into a new unit on Gneivat Da'at, or deception. The materials we'll be using are mostly in the packet that i handed out, although i'll be adding to it as i find necessary.

גניבת דעת: Stealing Minds

בראשית פרק לא פסוק כ

וַיִּגְנֹב יַעֲקֹב אֶת לֵב לָבָן הָאֲרַמִּי עַל בְּלִי הִגִּיד לוֹ כִּי בֹרֵחַ הוּא:

What does it mean to steal something?
Theft vs. Deception: different words in English, only one word in Hebrew.
Why do you think that is? Do you think there’s a difference between them? If so, what is it?

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________


רמב"ם הלכות דעות פרק ב הלכה ו

אסור לאדם להנהיג עצמו בדברי חלקות ופיתוי(tricky) , ולא יהיה אחד בפה ואחד בלב אלא תוכו כברו והענין שבלב הוא הדבר שבפה, ואסור לגנוב דעת הבריות ואפילו דעת הנכרי, כיצד? לא ימכור לנכרי בשר נבילה במקום בשר שחוטה, ולא נעל (leather shoe)של מתה במקום מנעל של שחוטה, ולא יסרהב(to plead) בחבירו שיאכל אצלו והוא יודע שאינו אוכל, ולא ירבה לו בתקרובת (gift)והוא יודע שאינו מקבל, ולא יפתח לו חביות(wine barrels) שהוא צריך לפותחן למוכרן כדי לפתותו שבשביל כבודו פתח, וכן כל כיוצא בו, ואפילו מלה אחת של פיתוי (temptation) ושל גניבת דעת אסור, אלא שפת אמת ורוח נכון ולב טהור מכל עמל (toil) והוות.

1. What does the phrase “תוכו כברו” mean?

______________________________________________________
2. What are some of the Rambam’s examples of גניבת דעת?

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3. Where do you think the Rambam gets these rules from?
______________________________________________________________________________
4. Do you think the Rambam is talking about seriousהלכה , or would you say that he is just giving good suggestions and advice?
______________________________________________________________________________


שמות פרק ח'
כא וַיִּקְרָא פַרְעֹה, אֶל-מֹשֶׁה וּלְאַהֲרֹן; וַיֹּאמֶר, לְכוּ זִבְחוּ לֵאלֹהֵיכֶם--בָּאָרֶץ. כב וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, לֹא נָכוֹן לַעֲשׂוֹת כֵּן, כִּי תּוֹעֲבַת מִצְרַיִם, נִזְבַּח לה' אֱלֹקֵינוּ: הֵן נִזְבַּח אֶת-תּוֹעֲבַת מִצְרַיִם, לְעֵינֵיהֶם--וְלֹא יִסְקְלֻנוּ. כג דֶּרֶךְ שְׁלֹשֶׁת יָמִים, נֵלֵךְ בַּמִּדְבָּר; וְזָבַחְנוּ לַה' אֱלֹקֵינוּ, כַּאֲשֶׁר יֹאמַר אֵלֵינוּ. כד וַיֹּאמֶר פַּרְעֹה, אָנֹכִי אֲשַׁלַּח אֶתְכֶם וּזְבַחְתֶּם לַה' אֱלֹקֵיכֶם בַּמִּדְבָּר--רַק הַרְחֵק לֹא-תַרְחִיקוּ, לָלֶכֶת; הַעְתִּירוּ, בַּעֲדִי.
Did Bnei Yisrael keep their word to Pharoah? כן / לא
Can you justify what they did? How?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Draw a picture of Moshe deceiving Pharaoh:









ספר יראים סימן קכד [דפוס ישן - רנה] ד"ה נ"ל לפרש

נ"ל לפרש בממון למעוטי נפשות אכל גונב דעת הבריות במידי דממון הוי בכלל ממון ועובר על לא תגנובו. כדתניא בתוספתא ומייתי לה בחולין בגיד הנשה [צ"ד א] ג' גנבים הן הראשון שבכולם גונב דעת הבריות והמרבה לו בתקרובת ויודע בו שאינו מקבל מסרב בו לאכול ויודע בו שאינו אוכל. ואין לומר שאיסור גניבת דעת במידי דממון דרבנן שהרי מצינו שנענש אבשלום עליו בסוטה פ"א [ט' ב'] תנן לפי שגנב ג' גניבות לב אביו ולב ב"ד ולב כל ישראל נתקעו בו ג' שבטים שנאמר ויקח ג' שבטים בכפו ויתקעם בלב אבשלום לב אנשי ישראל וכתיב ותגנוב את לבבי וחמור גונב דעת מגונב ממון ונפשות שהרי התירה תורה בעובדי כוכבים גונב נפשות דכתיב גונב נפש מאחיו מבני ישראל ולא מבני עובדי כוכבים.

Yerieim: Eliezer ben Samuel of Metz (d.1175) was a Tosafist and the author of the halachic work Sefer Yereim (Vilna 1892).
נ"ל: נראה לי
to exclude :למעוטי
במידי : with regards to something
כדתניא: as we learned
ומייתי: bringing
בתקרובת: gift
מסרב: urge
נתקעו: thrust
שבטים: darts

Questions: Should be answered on a separate piece of paper
1. What are the three kinds of theft the Yereim speaks about?
2. Which of the three does he say is worse?
3. What are some examples he brings of גניבת דעת?
4. Does the Yereim think that גניבת דעת is an איסור דאורייתא or דרבנן?
5. Do you agree with the Yereim’s point? Why or why not?


תלמוד בבלי מסכת חולין דף צג עמוד ב

ניקוד:

מתני' שולח אדם ירך לעובד כוכבים שגיד הנשה בתוכה מפני שמקומו ניכר
מילים חדשות:

1. מתני' =מתניתין: ________________________
2. ירך: ___________________________
3. גיד הנשה: _______________________
4. בתוכה: _________________________
5. ניכר: ___________________________
Questions:
1. What does the Mishna allow?
__________________________________________________________
__________________________________________________________
2. What do you think it is excluding—what is not allowed?
____________________________________________________________________________________________________________________
3. To what איסור does the Mishna allude? What is forbidden and why?
___________________________________________________________________________________________________________________
4. What reason is given for the rule in the Mishna?
____________________________________________________________________________________________________________________
5. Does this Mishna remind you of any other rules you know about?
____________________________________________________________________________________________________________________
6. How do you think this Mishna might be related to our topic of גניבת דעת?
________________________________________________________________________________________________________________


“When in Rome, Do as the Romans Do”
גמ' שלמה אין חתוכה לא במאי עסקינן אילימא במקום שאין מכריזין
חולין דף צד עמוד א Continued on
חתוכה נמי לישדר ליה דהא לא אתו למזבן מיניה

מילים חדשות:
1. X אין, Y לא : _____________________
2. *במאי עסקינן: ______________________
3. *אילימא: _________________________
4. מכריזין: __________________________
5. *נמי: _____________________________
6. לישדר: ____________________________
7. *ליה: _____________________________
8. *אתו: _____________________________
9. למזבן: _____________________________
1. On what word in the Mishna is the Gemara commenting?

__________________________________________________________

2. What rule does the Gemara conclude based on this word choice in the Mishna?


3. What challenge does the Gemara face, considering this rule?

________________________________________________________________________________________________________________
4. What distinction does the Gemara suggest to solve this problem?
____________________________________________________________________________________________________________________
5. How does this distinction help us to understand the Mishna?

____________________________________________________________________________________________________________________

Whole leg
Cut-up leg
מכריזין


אין מכריזין


6. Please fill out the chart at this point in the discussion:
Doesn’t Help
אלא במקום שמכריזין, שלימה נמי לא לישדר ליה, דחתיך ליה ומזבין ליה!

7. What is הכרזה?
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
8. What is the difference between the places who are מכריזין, and those places that are not מכריזין?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
9. What situation does the Gemara use to reject the distinction that was previously suggested?
____________________________________________________________________________________________________________________
10. How does the given situation play into our discussion of גניבת דעת?
__________________________________________________________
__________________________________________________________


Considering the Possibilities
אי בעית אימא: במקום שמכריזין ואי בעית אימא: במקום שאין מכריזין;

1. What does אי בעית אימא mean?
______________________________________________________________________________
2. What does אי בעית אימא introduce into our Gemara?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3. What are the two alternatives?
____________________________________________________________________________________________________________________
4. How do you think each alternative will work out with the Mishna? (There can be more than one right answer for each alternative.)
Alternative 1:

Alternative 2:


Working it Out
איבעית אימא במקום שמכריזין: חיתוכא דעובד כוכבים מידע ידיע, ואיבעית אימא במקום שאין מכריזין: גזירה שמא יתננה לו בפני ישראל אחר, ואי בעית אימא: משום דקא גניב ליה לדעתיה
How do the Rabbis in the Gemara fill out the chart?


Alternative 1: __________________________

Alternative 2: ____________________


How does the final suggestion relate to our subject of גניבת דעת?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Stealing the Minds of Gentiles

דאמר שמואל: אסור לגנוב דעת הבריות, ואפילו דעתו של עובד כוכבים;
1. What are the two rules in this sentence that Shmuel said?
a. __________________________________________________________________________________________________
b. __________________________________________________________________________________________________

והא דשמואל, לאו בפירוש איתמר אלא מכללא איתמר,
2. What does the Gemara say about the previously quoted statement of Shmuel?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


The Story
דשמואל הוה קא עבר במברא, א"ל לשמעיה: פייסיה למבוריה, פייסיה ואיקפד.
3. What does the Gemara bring to prove its point?
______________________________________________________________
4. Where does the story take place?
5. Who is Shmaya?
___________________________________________________________________________
6. What does Shmuel tell Shmaya to do?
7. Does Shmaya do as he’s told?
8. How does Shmuel respond?
9. Why do you think he responds this way?



Explaining the Story
מ"ט איקפד? אמר אביי: תרנגולת טרפה הואי, ויהבה ניהליה במר דשחוטה, רבא אמר: אנפקא אמר ליה לאשקויי, ואשקייה חמרא מזיגא.
1. Who comes to explain the story?
______________________________________________________________________________
2. Why are they the ones offering explanation?
______________________________________________________________________________
3. What are their two suggestions?
Suggestion 1: ______________
Suggestion 2: ______________





What did they do wrong, Anyway?
וכי מכללא מאי? למ"ד טרפה הואי, א"ל: אמאי תשהא איסורא? למ"ד אנפקא א"ל לאשקויי, אנפקא - חייא משמע.
1. What is the Gemara’s question?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. On whom/what is the Gemara asking this question?

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3. Who is the מאן דאמר who says that the chicken was a trefah?
______________________________________________________________________________
4. Who is the מאן דאמר who says the wine was אנפקה?
______________________________________________________________________________
5. Why was Shmuel upset according to the first מאן דאמר?
___________________________________________________________________________
6. Why was Shmuel upset according to the second מאן דאמר?
___________________________________________________________________________

7. Can you think of any situation where one of us could upset Shmuel?
_______________________________________________ ___________________________________________ ___________________________________________ _____ ____________________________________ __________________________________________ ___ _________________________________________ ___________________________________________ __ __________________________________________ _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


Another Take
תניא, היה ר' מאיר אומר: אל יסרהב אדם לחבירו לסעוד אצלו ויודע בו שאינו סועד
1. What kind of source is this phrase?
2. What does Rabbi Meir prohibit in this line?
______________________________________________________________________________________________________________________________
3. Does Rabbi Meir’s statement differ from Shmuel’s Statement? How so or how not?
Please translate the next series of Rabbi Meir’s comments:
ולא ירבה לו בתקרובת ויודע בו שאינו מקבל
______________________________________________
ולא יפתח לו חביות המכורות לחנוני אא"כ הודיעו,
______________________________________________
ולא יאמר לו סוך שמן מפך ריקן, ואם בשביל כבודו - מותר.
______________________________________________
Questioning Rabbi Meir’s Statements
איני? והא עולא איקלע לבי רב יהודה פתח לו חביות המכורות לחנוני
1. What kind of challenge does the Gemara bring to question Rabbi Meir’s ruling?
__________________________________________________________
2. What is the challenge?
----------------------------------------------------------------------_______________________________________________________________
3. How does the challenge question the ruling?
_______________________________________________________________

No, no—I can explain
אודועי אודעיה ואיבעית אימא שאני עולא דחביב ליה לרב יהודה דבלאו הכי נמי פתוחי מפתח ליה…
1. What is the first explanation the Gemara offers in response to the challenge?
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________

2. How does that explanation work with Rabbi Meir’s statement?
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________

3. What is the second explanation?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

EXTRA CREDIT!


שולחן ערוך חושן משפט סימן רכח
סעיף ו
אסור לרמות בני אדם במקח וממכר או לגנוב דעתם, כגון אם יש מום במקחו צריך להודיעו ללוקח. אף אם הוא עובד כוכבים, לא ימכור לו בשר נבילה בחזקת שחוטה. ואף לגנוב דעת הבריות בדברים, שמראה שעושה בשבילו, ואינו עושה, אסור. כיצד, ב) לא יסרהב (בחבירו) שיסעוד עמו, והוא יודע שאינו סועד, ולא ירבה לו בתקרובת והוא יודע שאינו מקבל, ולא יפתח חביות ג) הפתוחות לחנוני, וזה סובר שפתחם בשבילו, אלא צריך להודיעו שלא פתחם בשבילו. ואם הוא דבר דאי בעי ליה לאסוקי אדעתיה שאינו עושה בשבילו, ומטעה עצמו שסובר שעושה בשבילו לכבודו, כגון שפגע בחבירו בדרך וסבור זה שיצא לקראתו לכבדו, אין צריך להודיעו.
Do you recognize any parts of this halacha? Which parts? From where?
______________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

No comments: